SELAMAT DATANG

Tuesday, June 26, 2012

POKOK CERMAI


CERMAI
Buah cermai
Buah cermai
Pengelasan saintifik
Alam: Tumbuhan
Divisi: Magnoliophyta
Kelas: Magnoliopsida
Order: Malpighiales
Keluarga: Phyllanthaceae
Tribe: Phyllantheae
Subtribe: Flueggeinae
Genus: Phyllanthus
Spesies: P. acidus
Nama binomial
Phyllanthus acidus
(L.) Skeels.
Sinonim
Phyllanthus distichus Müll.Arg.
Cicca acida
Merr.
Cicca disticha
L.
Averrhoa acida
L.
Cermai atau nama saintifiknya Phyllanthus acidus merupakan satu-satunya pokok dalam keluarga Phyllanthaceae yang boleh dimakan.
Buah cermai biasanya dimakan mentah bersama garam atau dijadikan jeruk. Buah muda boleh dijadikan ulam dengan ditumbuk bersama dengan sambal belacan dan dimakan bersama nasi. Pucuk mentah atau yang dicelur atau direbus boleh dicecah bersama sambal belacan, budu, cencaluk atau pencecah yang lain. Rasa buahnya masam dan pucuk pula masam dan sedikit kelat.

Isi kandungan

Ciri-ciri botani

Pokok kecil setinggi 3-9 m. Batang tidak banyak percabangan. Daun tunggal, berbentuk bujur telur, susunan berselang-seli di ranting kecil sehingga kelihatan seperti daun majmuk, pucuk muda berwarna hijau kekuningan campur kemerahan. Bunga majmuk, mempunyai jenis jantan, betina atau dwijantina (hermafodit), berwarna merah jabmu, terdapat dalam jambak bunga yang keluar dari batang dan dahan. Buah berbentuk bulat berlekuk enam, kulit berwarna kuning, warna isi kekuningan, dan rasa masam.

Khasiat

Daun cermai mengandungi banyak air, karbohidrat, saponin, flavonoida, tanin, polifenol, protein, lemak, dan serat. Manakala buah pula mengandungi serat, mineral dan vitamin C.
Dikatakan memakan pucuk cermai dapat merawat alahan kulit, penawar racun gigitan serangga biasa, lumbago, sengal-sengal peha, tekanan darah tinggi, dan kanser.[perlu rujukan] Buahnya pula dapat merawat sembelit.

Galeri

No comments:

Post a Comment