SELAMAT DATANG

Saturday, March 26, 2011

MUSIM CIRIT DAN KEMBUNG

Assalamualaikum....

Nampak gayanya musim cirit dan kembung dan datang balik. Tahu tak kenapa??? Sensitiviti arnab terhadap perubahan cuaca secara mendadak....panas...sejuk....lembap...bahang....

Percaya atau tidak....itulah yang saya terima panggilan dan sms dari rakan-rakan. Rata-ratanya mengadu dan risau mengapa arnab mereka tiba-tiba cirit dan kembung serta tiba-tiba collapse. Dalam keadaan sekarang, tuan punya arnab kena buat kerja lebih sedikit.

Di waktu hujan dan agin dingin, jangan lupa buat penghadang angin dari guni jut tu bagi mengelakkan angin dingin dan bertiup agak deras tu dari terkena direct pada arnab. Kalau biarkan, ada harapan kembung. Manakala pada waktu siang tu jika bahang sangat, pasangkanlah kipas agak perlahan kelajuan dia bagi menenangkan arnab dan mengelakkan stress. Perubahan panas ke dingin dan sebaliknya ada memberi kesan pada kesihatan arnab.

Jika terkena cirit, jangan panik. Basuh dan lap kering duburnya serta asingkan dari arnab lain. Bagikan secarik daun pisang untuk melegakannya. Perlu diingatkan jika diperingkat permulaan cirit, silalah bagi daun pisang dengan segera. Jangan tunggu sehingga kawan tu dah lemah gemalai nak bergerak. Time tu kalau bagi ubat sekalipun, umpama memberi suntikan maut pada arnab.

Manakala, jika kembung. Ambil 8 biji pil Chi Kit, bancuh dalam setengah cawan air, dripkan ke mulut srnab setitik demi setitik. Jangan terus Crutt sekali harung......kang 'Chocking' terus KO. Satu kaedah lagi, bagikan 1 sudu kecil minyak masak.

Akhir sekali, jika ada sebarang masalah.....janganlah segan silu hubungi saya atau otai-otai seperti Newhillz, Bro Joe Medula, Bro Nizam Purplerabbit, Ery, Zafarin dan lain-lain. Insya Allah, sedikit sebanyak apa yang termampu, kami akan cuba beri panduan.....

4 comments:

  1. Tips yg bagus drpd brader shamza..akan cuba amalkan..

    ReplyDelete
  2. salam, tq utk tips yg diberi...tanya sket, daun pisang tu yg dah kering ke atau yg masih hijau?

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Kotak susuan saya tak da. Biasa guna manual je.

    T kasih kembali

    Daun pisang hijau, jemur dulu, pastu baru bagi

    ReplyDelete