SELAMAT DATANG

Saturday, March 20, 2010

PASARAN ARNAB PEDAGING

Assalamualaikum
Ramai yang bertanya pasaran arnab pedaging kat den sejak akhir-akhir ni. Tak kurang juga yang mula berjinak-jinak untuk menternak dan membiakkan baka pedaging. Melihatkan perkembangan ini, rasanya pasaran arnab hidup dan daging segar arnab semakin memuncak dan berkembang.
Dalam menghidupkan industri penternakan arnab dan pembekalan daging segar, berbagai aspek harus diambil kira bermula dari persediaan prasarana, pemilihan baka, alternatif makanan, pasaran dan sebagainya. Dalam kata lain kenalpasti terlebih dahulu segala aspek ni sebelum memulakan sesuatu penternakan. Lebih mudah untuk mengenalpasti dari melihat apa yang ada di sekeliling kita daripada kita melihat apa yang orang lain paparkan dan ceritakan kepada kita. Dalam ertikata lain, jangan mudah terpengaruh dengan cerita orang. Means, pasaran di tempat lain tak semestinya sama dengan tempat sendiri.
Setelah dapat mengenal-pasti semua aspek tersebut, kita kena fikirkan bagaimana pula untuk memulakan dan memasarkan. Cerita tentang survey pasaran ni....memang ramai orang malas nak buat.....ramai yang lebih suka melihat pasaran orang lain. Bagi den, tiada perasaan dengki atau sebagainya, tetapi cuma mengingatkan "Adalah lebih baik kita menyediakan pasaran kita sendiri daripada mengharapkan pasaran yang sedia ada".
Rasanya cukup dulu penulisan den buat kali ni......dah nak Maghrib ni......nanti bila ada masa yang terluang, den akan ceritakan dengan lebih detail.....Insya Allah.........
Apa yang dipaparkan ni sekadar pembuka kata untuk sama-sama kita fikirkan sejenak.........Wassallam.......

1 comment:

  1. salam , tuan berapa harga pasaran seekor atau sekilo daging arnab?

    ReplyDelete