SELAMAT DATANG

Wednesday, May 27, 2009

Penyediaan Batas

Setelah kerja-kerja pemasangan tiang dan netting siap, maka saya dengan dibantu isteri dan anak-anak mula menyediakan batas untuk penanaman.


Kami terpaksa melakukannya peringkat demi peringkat kerana waktu tu musim hujan dan disebabkan tanah di situ sedikit liat, maka kerja-kerja mencangkul agak sukar. Sekali cangkul, sekali kena hentak cangkul tu disebabkan tanah yang liat melekat pada cangkul. Tergolek-golek jugak kitarang nak berjalan kat tanah yang becak dan licin tu. Dah macam bersawah lak.




Satu row batas kami dapat membuat 40 lubang tanaman dengan jarak 2 kaki setengah antara pokok dan 3 kaki antara batas. Pastu cover ngan silvershine. Dapatlah siapkan 15 row batas dengan anggaran 600 pokok cili. Manakala di bahagian depan kami reserve kan untuk eksperimen tanaman-tanaman lain yang mana jumlah keseluruhan pokok yang dapat ditanam berjumlah 900 pokok. Tu belum dikira dibahagian kiri-kanan yang kami tanam pokok pisang bagi teduhan dan hadangan angin yang agak kuat di sini.





Untuk tanah kebun ni bagi tanaman utama, saya usahakan tanaman cili kulai dan cili padi. Manakala terung, rock melon, pisang, kunyit, halia dan serai sebagai tanaman sampingan. Bagi saya keadaan ini perlu bagi memastikan kita tidak terjerat sekiranya harga sesuatu sayuran tu menjunam.

2 comments:

  1. bro buat lubang pakai pvc...tajamkan kat depan tuh buat gigi...zig zag....terus cucuk silver shine ....terus berlubang...baru pantas...hayaiii

    ReplyDelete
  2. Wokey, wokey... terima kasih. Tapi dah siap semua dah pun.

    ReplyDelete