SELAMAT DATANG

Wednesday, May 27, 2009

Penanaman Cili

Setelah siap beberapa batas, maka bermulalah kerja-kerja menanam. Kami terpaksa skip kerja-kerja membuat batas yang lain disebabkan pada waktu itu, kami perlu mengalih dengan segera pokok-pokok yang sedang berbuah dari kebun di ofis. Ini memandangkan kawasan tersebut perlu dikosongkan segera bagi kegunaan projek.

Seperti yang telah diberitahu sebelum ini, jarak antara pokok bagi kebun kami adalah 2.5 kaki, manakala antara batas 3 kaki untuk memaksimumkan penggunaan tanah.

Manakala untuk medium penanaman kami mencampurkan Baja Agro Organik sebanyak 1 genggam, pasir - 2 genggam dan tanah sedia ada untuk memperbaiki struktur tanah tersebut. Agak memenatkan kerana terpaksa membongkok dan mencangkung sepanjang masa, sampai kekadang nak berjalan pun dah ikut stail 'cimpanzi'.


Memperbaiki media tanaman dengan

campuran Baja Agro Organik, pasir dan tanah batas







Pokok-pokok cili yang telah siap diubah dari kebun di ofis.

Pondok buruk kami dan pam air 1HP.

Inilah serba sedikit yang dapat saya paparkan buat tatapan kengkawan. Mungkin apa yang saya dah buat ni banyak kekurangannya, tetapi inilah sahaja kemampuan kami sekeluarga dan kami tidak berputus-asa walau apapun dugaan dariNya. Kerana sesungguhnya apa yang Allah takdirkan bagi setiap hambaNya pasti ada sesuatu hikmah di sebalik semuanya. Sesungguhnya Allah telah hamparkan rezeki dan rahmatNya di atas dunia ni untuk kita sebagai hambaNya berusaha dan mencari keredhaanNya.

Inilah sahaja buat kali ini, InsyaAllah ada masa lagi saya paparkan gambar-gambar terkini. Kalau ikutkan nak dipaparkan semua, tapi ntah mana salahnya download gambar tadi, habis semua terdelete.

Pergi ke kebun berbekal cangkul,

Parang dan tajak sebagai sisipan,

Niat di hati hendaklah betul,

Barulah Allah makbulkan segala kehendak, doa dan harapan....

Wassallam

No comments:

Post a Comment